Jak od podszewki wygląda organizacja transportu maszyn budowlanych?

Maszyny budowlane są kosztowne i nie warto narażać ich na zepsucie. Duże ryzyko powstaje w momencie prób ich przewożenia z jednego miejsca w drugie. Warto dowiedzieć się, jak należy takowy transport zorganizować.

Wiele firm budowlanych zmuszonych jest do nieustannego przemieszczania swoich maszyn z jednego placu budowy do drugiego. Przedsięwzięcie tego typu nie należy do najłatwiejszych, a niewłaściwie przeprowadzone może okazać się katastrofalne w skutkach. Bardzo łatwo jest bowiem doprowadzić do wypadku i w konsekwencji zniszczenia sprzętu, który przecież jest niezwykle kosztowny, a jego naprawa może pochłonąć olbrzymie kwoty. W takich sytuacjach wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z pomocy firmy transportowej.

Firmy transportowe coraz chętniej poszerzają zakres swoich usług o transport maszyn budowlanych. Ciekawym jest, jak wygląda praca logistyka podczas tego typu zleceń.

1. Jaką formę transportu wybrać?

Do przewożenia sprzętów budowlanych wykorzystuje się przede wszystkim dwa rodzaje transportu. Mowa tu o transporcie drogowym oraz kolejowym. Spośród nich jednak znaczną przewagę ma ten pierwszy. Dlaczego jednak logistycy decydują się właśnie na niego?

Forma transportu drogowego zakłada większe możliwości dla logistyka. Jest on łatwiejszy do zorganizowania, generuje mniejsze koszty i okazuje się być mniej czasochłonny. Ostatnia z tych kwestii zdaje się być najważniejsza dla budowlańców, którzy przecież uzależnieni są od terminów zleceń, które otrzymują.

Ponadto przyjmuje się, że transport kolejowy jest mocno zależny od aktualnie poprowadzonych sieci kolejowych, które nie zawsze prowadzą wprost do docelowego miejsca złożenia przewożonej maszyny. Transport drogowy zaś może odbywać się po różnorakich typach dróg – czy to korzystając z dróg asfaltowych, murowanych czy piaskowych. Dzięki temu maszyna transportowana na przykład ciężarówką w krótszym czasie znajdzie się w ustalonym przez zleceniodawcę miejscu.

 2. Co należy skontrolować, chcąc przygotować się do transportu maszyny budowlanej?

Ten specyficzny rodzaj przewozu jest niełatwy i ryzykowny nie tylko ze względu na kosztowność przewożonego sprzętu, ale również z uwagi na inne jego cechy. Maszyny używane na budowie często należą do tzw. „ponadgabarytów”, a więc ładunków, które wykraczają poza normy obowiązujące na polskich drogach. W związku z tym logistycy zobowiązani są do uprzedniego skrupulatnego zaplanowania trasy w najmniejszych jej szczegółach. A rozumie się przez to przede wszystkim:

  • unikanie wszelkiej problematycznej infrastruktury drogowej (do której zaliczyć można na przykład: małe ronda, wiadukty czy wysokie krawężniki),
  • unikanie aktualnie prowadzonych robót drogowych,
  • przeprowadzenie trasy z dala od wzniesień, rowów, wyboistości, ostrych zakrętów i innych niezależnych od człowieka utrudnień.

 

Jak widać – ten szczególny rodzaj transportu nie jest wcale taki prosty. Wielkie wyzwania stojące przed logistykami okazują się być często zawiłe i problematyczne. Jednak specjaliści swojego fachu potrafią poradzić sobie nawet z najtrudniejszymi zleceniami.